életmód és egészségmegőrzésGerinces cikkekTesttartás javítás

Megelőzés fontossága, egészség tudatosság

By 2019-05-16 No Comments

Mindent nem lehet megelőzni, azonban érdemes rá törekedni. Mi az amit megtehetsz akkor is ha nem tudsz rá sokat költeni?

Elsősorban a mozgás, séta, lehetőleg egyenetlen, természetes, rendes talajon, nem betonon. Mozgáshiánytól letapadnak a szövetek, nem tudnak elcsúszni egymáson az izomsejtek, ezért alakulnak ki tartáshibák.

Megelőzést érdemes már gyerekkorban elkezdeni. Engedni a kisgyereket, hogy önállóan tanuljon járni, nem siettetve, túlterhelve a puha pici csontocskákat. Megfelelő környezetet biztosítani a mozgásfejlődésének, minél többet legyenek a szabadban, fűben mezítláb. Többek közt ennek is köszönhető, hogy idősek, akiknek így telt a gyerekkoruk, tapasztalatom szerint sokkal könnyebben rehabilitálhatóak, kihozhatóak a kórházi fekvésből a saját otthonukba, önellátás szintjéig. Strapabíróbbak, mint a modern generációk gyermekei akiknél egyre korábban jelentkeznek a gerinc és ízületi deformitások. 

“Régen a porckorongsérv a nagyszülők, a 60 feletti emberek betegsége volt. Aztán jött 30-as-40-es generáció. Most már a 13-17 évesek körében sem ritka. Legfiatalabb porckorongsérves 8 éves volt.”

/Bene Máté – Porckorongsérv specialista, gyógytornász/

 

Sajnos a testnevelés órákat nem igazították a megváltozott életkörülményekhez, testekhez. Túl sok az ártalmas gyakorlat, kevés a mozgáskorrekció. Érik már egy szemléletváltás. Igényesebb, gondolkodni, valóban segíteni képes testnevelők, mozgásoktatók kihagyják a káros gyakorlatokat, helyette jótékony hatásúakat csinálnak, képezik magukat gyógytornászok tanfolyamain, a saját pénzükből.

Legtöbb tizenévesnek már gyógytornára, tartásjavításra lenne szüksége, akkor is ha még ha nem is beteg, még nincs is tünete, pont azért, hogy ne is legyen. Ha nem is gyógytorna, de más korrekciós, preventív szemléletű mozgás oktatókkal. Nem is az a lényeg milyen mozgás, hanem hogyan tanítják. Lehet a jóga, vagy bármilyen harművészet csodás hatású és rémes is.

Később akkor fog jelentkezni a probléma amikor a legkevésbé sem alkalmas a betegség, érettségi időszakában, egyetemi vizsgák, költözködés, gyerekvállalás, munkahelyi igénybevétel, időskorban önellátás feladata.

 Milyen élet vár rájuk ha már tizenévesen dohányzás, iszonyat mennyiségű alkohol, energia ital, alváshiány, mozgáshiány, depresszió, hangulatzavarok része a mindennapjaiknak? Esetleg ezt a mintát látják otthon, a családban is? Műtétek sora? 

 

Lehet rákenni a rosszat mindenki másra, egészségügyre, orvosokra, minden egyéb tényezőre. Lényeg ettől nem fog változni. Attól fog változni, hogy eldöntöd: aktív cselekvő szeretnél lenni, aki tesz önmagáért, vagy passzív, sértődött elszenvedője a külvilágnak aki csak kívülről várja a megoldást? Megelőzés a kulcs az egészségügy megmentésére. 

Sokba kerül a magán gyógytornász.”

Évekig szenvedni, húzni az időt az ingyenes, esetleg pár száz ft-os tornákkal, magán MRi-re menni (40 ezer), végig zarándokolni mindenféle csodatevő sorát, esetleg munkád sem tudod elvégezni, az később még többe fog kerülni. Nem ciki erre kiképzett szakembertől segítséget kérni, aki erre tette fel az életét.

Egy jó gyógytornászhoz elég 1x, max 2x ellátogatnod, nem rendel vissza 30-80 alkalommal, hogy lehúzzon minél több krajcárral. Amennyiszer megkaptam fiatalabb koromban, hogy előre kell gondolkodni, most én kérem erre nálamnál idősebbeket,… saját érdekükben, Nagy közös érdek is ezt kívánja.

Végtelenül tudom tisztelni azokat akik nem mást hibáztatnak, hanem tesznek Önmagukért, kifogások helyett a megoldást keresik, akármilyen korban is legyenek. Sosem késő elkezdeni változtatni…

Leave a Reply