életmód és egészségmegőrzésGerinces cikkekJógaterápiaTesttartás javítás

Hogyan hat az előre helyeződött fejtartás az egészségedre

By 2019-08-05 No Comments
Látható, hogy a fül jóval előrébb kerül, mint a váll, test középvonala. Manapság ez kicsit mindenkire jellemző. Ettől még nem szabadna legyinteni egyet, hogy akkor jóvan’ az úgy… Pont ezért lenne szükséges figyelmet fordítani.

Kezdetben hibás megszokott mozgások, melyeken javíthatunk ha odafigyelünk a testtartásra. Későbbiekben már sajnos egyre inkább érezhető kényelmesnek a megszokott helytelen testhelyzet. Ami már kisiskolás, középiskolás korban is jellemző, pl. iskolai ünnepségeken állás baromi kényelmetlen. Egyre jobban távolodik a test a fiziológiástól, egyre több energia szükséges a mozgáshoz, álláshoz. Egyre több izom kapcsolódik be, egyre fokozódnak az izomfeszültségek, melyek általában kevés figyelmet kapnak. Pedig ez a kezdeti minimális fájdalom jelzi, hogy felborult az izmok egyensúlya. Masszázs nagyszerű lehet a tünetek enyhítésére, de nem oldja meg a kiváltó okot, még a gyógymasszázs sem. Eközben kikapcsolnak, alul működnek azok az izmok amelyek mozgásra rendeltettek, (feladatuk a gyors mobilizálás) ezért is hajlamosak gyengülésre, nem folyamatos tartásra.

Nem mozgunk egész nap, mint ő…

No de nézzük a testen végigsöprő változásokat. Egy rendszernek bármelyik részébe nyúlsz bele az egészet megváltoztatja, hatni fog az összes többire. Túlzásnak hathat ez a sok elváltozás megemlítése viszont érdemes hosszú folyamatként látni, csökkenteni a rizikófaktorokat, mielőtt konkrét betegség alakulna ki. Hiszem, hogy rengeteg betegség megelőzhető lehetne.

 

 

Felső trapéz alapból feszülésre hajlamos izom. Még jobban kell feszítenie, hogy a fej előre eső súlyát viselje, alsó lefelé húzó rostok gyengülnek, meggyúlnak. Középső rostok alulműködése és a túlfeszülő mellizmok miatt a váll előre esik. Ez elég, hogy a felkarcsont befelé forduljon, előre essenek a vállak. Ez esztétikailag sem mutat jól, de még ez a legkisebb probléma. Fokozatosan drasztikusan nő a nyaki porckorongsérv és váll sérülések esélye, akár a napi edzés közben is. Vállproblémaként gondot jelent a kar emelése. Nyaki sérvnél előfordulhat szédülés, fülzúgás. Gyakran kedvezőtlen nyaki helyzetre vezethető vissza idősek egyensúlyvesztési problémája.

Minél jobban előre  kerül a fej, a nyaki porckorongok exponenciálisan több súlyt kényszerülnek elviselni. Nyak természetes íve kezdetben kiegyenesedik, előre jelezheti a nyaki porckorongsérv esélyét. Ilyenkor lenne szükség tartásjavító, korrekciós gerinctornára. Mielőtt még jelentkeznének a zsibbadásos tünetek. Gyakran ilyenkor derül fény a nyaki borda létezésére, amely az előnyösebb statikai helyzetben panaszmentesen elvolt békében. Kialakulhat migrénes fejfájás, fáradékonyság, feledékenység, szemizmok túlfeszülése, fej korlátozottabb vérellátása miatt. Foramenben/(csigolyán lévő lyukakban földi nyelven), futó nyaki artéria elnyomódik, erősebb nyomásra van szükség az agy ellátásához, magas vérnyomás is várható. Ehhez csatlakozhat még az állkapocs ízület fájdalma, kattogása, fogcsikorgatás, nyelési és pajzsmirigy problémákhoz is hozzásegíthet. Ezért is fontos a relaxáció és a boldog párkapcsolat…

Mellkas szabadsága korlátozódik, rekeszlégzés gátoltabbá válik, kissé lefelé tolódik. Gyakrabban jelentkezhet légszomj, légzés szaggatottá válik. Rekesz lefele tolódása miatt a hasi szervek fokozottabb terhelésnek vannak kitéve. Romlik az emésztés. Nagyobb eséllyel alakulnak ki szerv süllyedések, termékenységi problémák, szétnyílt hasizom, inkontinencia és potencia problémák.

Ágyéki lordozis íve is egyenesebbé válik, keresztcsont dőlése fokozódik ezért tűnhet úgy, hogy fokozódik a derék íve. Haránthasizom aktivitása gyengül. Gyakrabban jelentkezhet derékfájás, kis ízületi kopás, szegmensinstabilitás, lelapult porckorongok, derékbecsípődések. Megnő a porckorongsérv kialakulásának esélye. Idősebb korban, főleg csontritkulással együtt, megnő a csigolyaív szakadás kockázata a létrejövő nyíróerők miatt.

Keresztcsont, medence előre billenése vagy  változásával  a csípőízület is előnytelenebb helyzetbe kerül. Kezdetben kattogó csípő, majd később idő előtti kopás,  ízületi fájdalom. Korábban, egyre fiatalabb korban jelentkeznek a csípőízület problémái is, mozgásszervi problémák mindenféle permutációjával együtt. Ülőideg / piriformis szindróma, csípőcsonti-keresztcsonti fájdalmak jóval nagyobb eséllyel alakul ki.

Térdízület fokozottabb csavaró erőknek lesz kitéve, minden lépéssel létre jön egy járulékos rotáció, amely idővel térdfájást okoz és idő előtti porckopást. Általában a térd belső oldalán. Harántboltozat és hosszanti boltozat süllyedése (lúdtalp) is előfordul már ilyen típusú térdfájdalmaknál. Melynek egyébként köszönhető a bütyök, így ez is megelőzhető. Ezért is nagy hiba nem foglalkozni a talpboltozat lesüllyedésével, mert az összes többit magával fogja rántani. Ezért sem ajánlott ideje korán állni, járni tanítani a kisbabákat, de még kitámasztani ülésbe se. El kell engedni az egoizmust, hogy másnak a gyereke már jár… Helyette engedjük mezítláb sétálni a fűben, homokban.

Látható, hogy nem testrészekre, izmokra szétcincálva érdemes nézni, kezelni, hanem a testet-lelket-elmét komplex egységként kell értelmezni. Mindaddig amíg csak azt a területtel foglalkozunk, ami éppen problémás, azzal nem szüntetjük meg a kiváltó okot. Fájdalomcsillapítókkal, pirulákkal, krémekkel, lokális gyógytornával, masszázzsal csak a gondok szőnyeg alá besöprése vagy tüneti kezelés történik. Addig növelve a problémát amíg betegséget okoz a leggyengébb ponton. Kiváltó okok megszüntetéséhez szükséges a teljes test korrekciója gyógytornával vagy más haladóbb terápiás szemléletű preventív testtartás javító tornával, jógával. Elsősorban természetes, egyenetlen talajon sétálással.

 

Cikk írója:

Nagy Katalin

Gerincterápiás jógaoktató, Preventív gerinctréner


Visitor Hit Counter